…Devils Tower!


…Torre dos Demónios!. (Devils Tower)!

…estávamos o estado de Wyoming, seguíamos na direção norte!. (we were in the state of Wyoming, we were heading north)!.

…qusando diferentes estradas do estado, em algumas viajávamos sózinhos por milhas e milhas, passando, de quando em quando um “motard”, que levantava a mão em sinal de saudação e, quando viajam “motards”, o cenário sempre é bonito e de natureza!.  (using different state roads, some of us traveling alone for miles and miles, occasionally passing a “biker”, who raised his hand in greeting, when traveling “bikers”, the scenery is always beautiful and nature)!.

…a cidade de Sundance, no nordeste do estado, tinha ficado para trás, já viajávamos nas montanhas de “Bear Lodge”, que é parte do “Black Hills, um pouco acima do Rio Belle Fourche, quando numa pequena área quase plana!. (the city of Sundance, in the northeastern state, had lagged behind, we were already traveling in the mountains of “Bear Lodge,” which is part of the Black Hills, just above the Belle Fourche River, when in a small, almost flat area)!.

…ao longe, já se podia ver a “Devils Tower National Monument”, que vamos chamar a partir de agora a “Torre dos Demónios”, que é uma rocha saliente no terreno, grande, mesmo grande, que dizem tem 1,267 pés (386 m) acima do Rio Belle Fourche e, 867 pés (265 m) do seu cume até à base!. Foi o primeiro Monumento Nacional declarado nos Estados Unidos, no ano de 1906, pelo então Presidente Theodore Roosevelt, assim como toda a área circundante, que abrange 1.347 acres (545 ha)!. (in the distance, one could already see the “Devils Tower National Monument”, which is a large, even large, protruding rock that says it has 1,267 feet m) above the Belle Fourche River and 867 feet (265 m) from its summit to the base! It was the first National Monument declared in the United States in 1906 by then-President Theodore Roosevelt, as well as the entire surrounding area , covering 1,347 acres (545 ha)!.

…a “Torre dos Demónios”, foi em tempos estrela de cinema, pois foi cenário do filme de ficção científica, no ano de 1977, “Encontros Imediatos de Terceiro Grau”, de Steven Spielberg, que usou esta formação como um elemento de enredo, trama, conspiração ou sinal de perigo, e também como localização nas suas cenas climáticas!. Daí, nós tomarmos conhecimento deste maravilhoso Monumento e, não só nós, pois dizem que este filme foi a causa de um grande aumento de visitantes!. (the “Devils Tower” was once a movie star, as it was the setting for Steven Spielberg’s “Close Encounters of the Third Kind” in 1977, which used this lineup as a element of plot and location in your climactic scenes!. Hence, we take note of this wonderful Monument and not only do we say that this film was the cause of a great increase of visitors)!.

…assim como alpinistas, que são 1% dos 4.000.000 de visitantes anuais do Momumento, que escalam a “Torre dos Demónios”, usando técnicas tradicionais, havendo a curiosidade que por volta do ano de 1941, um tal George Hopkins lançou-se de páraquedas na torre, sem qualquer permissão, como golpe de publicidade resultante de uma simples aposta!. (as well as climbers, who are 1% of the 4,000,000 annual visitors of the Momumento, who climb the “Devils Tower”, using traditional techniques, with the curiosity that around the year 1941, a certain George Hopkins threw himself on parachute in the tower, without any permission, as publicity stroke resulting from a simple bet)!.

…ainda falando dos alpinistas que escalam a “Torre dos Demónios” que, é sagrada para as várias tribos de Nativos Americanos, destas Planícies, incluindo os Lakotas, os Cheyennes os Klowa ou os Crows, onde muitos líderes se opuseram, tendo os alpinistas argumentado que tinham direito de escalar a torre, já que está em terras federais, no entanto houve um acordo, alcançando uma proibição da escalada voluntária durante o mês de Junho, quando as diferentes tribos, estão realizando as suas cerimónias em redor deste maravilhoso Monumento!. (still talking about the climbers climbing the “Devils Tower” which is sacred to the various tribes of Native Americans from these Plains, including the Lakotas, the Cheyennes the Klowa or the Crows, where many leaders opposed, climbers argued that they had the right to climb the tower, since it is in federal lands, however there was an agreement, reaching a ban on voluntary climbing during the month of June, when different tribes are performing their ceremonies around this wonderful Monument)!.

…andámos por lá, subimos até uma certa altura, onde era possível colocar os pés com alguma segurança, como curiosidade junto de nós estava uma família oriunda de Montreal, no Canadá, que nos pediu para tirar-mos uma foto com toda a família junta, o que fizemos, pedindo igual favor, andavam na estrada ia para um mês e, quando souberam que éramos oriundos da Europa, queriam falar no idioma Francês, pois os seus antepassados eram Franceses, pensando que na Europa todos se entendiam no idioma Francês!. (we walked there, we went up to a certain height, where it was possible to put our feet safely, as a curiosity was a family from Montreal, Canada, who asked us to take a photo with all the family together, what we did, asking for the same favor, they were on the road for a month, and when they learned that we were from Europe, they wanted to speak in the French language, because their ancestors were French, thinking that in Europe everyone understood the language French)!.

…o nome de “Torre dos Demónios”, teve origem por volta do ano de 1875, quando uma expedição liderada pelo Coronel Richard Irving Dodge, andou por lá e, um seu interprete teria interpretado mal um nome nativo que significava “Torre de Deus Ruim”!. Claro, ficou “Torre dos Demónios”, mas os Nativos Americanos, ainda lhe chamam, “Casa do Urso”, “Hospedagem do Urso”, “Tipi do Urso”, “Lar do Urso” e, os Cheyennes, os Lakotas, os Crows e os Kiowas, além destes nomes, também lhe chamam “No Alto de uma Pedra”, “Árvore de Pedra”, “Grande Chifre Cinzento” e “Chifre de Búfalo Castanho”!. (the name “Devils Tower” originated around the year 1875, when an expedition led by Colonel Richard Irving Dodge, walked there, and his interpreter would have misinterpreted a native name that meant “Bad God’s Tower”!. Of course, it was “Devils Tower”, but the Native Americans still call it “Bear’s House”, “Bear’s Lodge”, “Bear’s Tipi”, “Home of the Bear”, “Bear’s Lair”, and the Cheyennes, Lakotas, Crows and the Kiowas, besides these names, also call it “Aloft on a Rock”, “Tree Rock”, “Great Gray Horn” and “Brown Buffalo Horn”)!.

…o cenário em volta da “Torre dos Demónios”, é composta por rochas sedimentares, onde as mais antigas, que são visíveis, talvez tivessem origem num qualquer mar pouco profundo, durante o período “Triássico Médio”, por volta de 225 a 195 milhões de anos atrás!. Ainda hoje, o arenito vermelho escuro e o siltstone marrom, intercalados com xisto, podem ser vistos ao longo do Rio Belle Fourche que, como já dissemos anteriormente, passa perto da sua base, cuja oxidação de minerais de ferro, causa a vermelhidão das rochas, cuja camada, é conhecida como “Formação Spearfish”!. Acima desta formação, existe uma banda fina de gesso branco, chamada “Formação de Nascentes de Gypsum”, que possívelmente foi depositada durante o período “Jurássico”, talvez 195 a 136 milhões de anos atrás!. (the scenery surrounding the “Devils Tower” is composed of sedimentary rocks, where the oldest, which are visible, may have originated in any shallow sea, during the “Triassic Middle” period, around 225 195 million years ago! Even today, dark red sandstone and brown siltstone, interspersed with shale, can be seen along the Belle Fourche River which, as we have said previously, passes near its base, whose oxidation of iron minerals causes the redness of the rocks , whose layer, is known as “Spearfish Formation”!. Above this formation, there is a thin band of white plaster, called “Gypsum Springs Formation”, which was possibly deposited during the “Jurassic” period, perhaps 195 to 136 million years ago)!.

…sendo vista à distância, a “Torre dos Demónios”, é um fenómeno que não é vulgar, onde existem teorias que, poderá ser um plugue vulcânico, ou o pescoço de um vulcão extinto!. Presumivelmente, se tivesse sido um resíduo vulcânico, com cinzas vulcânicas, fluxos de lava, detritos vulcânicos, teriam sido destruídos há muito tempo, no entanto materiais piroclásticos com a mesma idade que a “Torre dos Demónios”, foram identificados em outros lugares no estado de Wyoming!. (being seen from a distance, the “Devil Tower” is a phenomenon that is not vulgar, where there are theories that could be a volcanic plug, or the neck of an extinct volcano!. Presumably if it had been a residue volcanic ash, lava flows, volcanic debris, would have been destroyed long ago, however pyroclastic materials the same age as the “Devils Tower” have been identified elsewhere in the state of Wyoming)!.

…existe uma explicação, com algum sentido que é: a “Torre dos Demónios”, talvez há milhões de anos não era visível, não sobressaía da paisagem, todavia com o decorrer dos anos, à medida que os elementos desgastavam os arenitos e os shales mais macios à sua volta, a rocha mais resistente foi ficando, sobrevivendo às forças erosivas, como resultado, as colunas cinzentas da “Torre dos Demónios”, começaram a aparecer, como uma massa isolada acima da paisagem!. À medida que a chuva e a neve continuaram a corroer as rochas sedimentares que cercam a sua base, mais a “Torre dos Demónios” ficará exposta!. No entanto, as porções expostas, ainda experimentam certas quantidades de erosão, as fissuras ao longo das colunas estão sujeitas à erosão da água e do gelo, a erosão devido à expansão do gelo ao longo das rachaduras e fracturas nas formações rochosas é comum em climas mais frios, assim, algumas porções, ou mesmo colunas inteiras, estão continuamente quebrando e caindo, formando pilhas de colunas quebradas, pedregulhos e pedras pequenas ou grandes, que nós vimos, e vão ficando na sua base, indicando-nos que a torre já foi mais larga, do que hoje é! Esta também é a nossa explicação para este fenómeno que é a maravilhosa “Torre dos Demónios”!. (there is an explanation, with some meaning that is: the “Devil Tower”, perhaps millions of years ago it was not visible, it did not stand out from the landscape, however, as the years wore on, as the nights weighed the sandstones and the softer shales around it, the more resilient rock was staying, surviving the erosive forces, as a result, the gray columns of the “Devils Tower” began to appear, like a mass isolated above the landscape!. As rain and snow continue to erode the sedimentary rocks surrounding its base, the more “Devils Tower” will be exposed! However, exposed portions still experience certain amounts of erosion, cracks along columns are subject to erosion of water and ice, erosion due to ice expansion along cracks and fractures in rock formations is common in colder climes, so that some portions, or even whole columns, are continually breaking and falling, forming piles of broken columns, boulders, and small or large stones, which we have seen, and are staying at its base, indicating to us that the tower has already It was wider, than it is today! This is also our explanation for this phenomenon which is the wonderful “DevilsTower”)!

…este maravilhoso monumento da “Torre dos Demónios”, onde na sua área circundante ainda hoje existem e, são protegidas espécies de animais selvagens como búfalos, ursos, veados de cauda branca, cães da pradaria ou águias carecas!. (his wonderful monument of the “Devils Tower”, where in its surrounding area still exist today, protected species of wild animals such as buffalo, bear, white-tailed deer, prairie dogs or bald eagles)!.

…em tempos também por aqui andaram caçadores de peles, no entanto não existe evidência escrita desse facto, mas sabe-se que os primeiros caucasianos documentados foram vários membros da expedição de 1859 do Capitão William F. Raynold para Yellowstone, no entanto, e como já referimos anteriormente, dezasseis anos depois, o Coronel Richard I. Dodge escolheu uma parte do estudo do Instituto de Assuntos para os Índios, para a área desta formação rochosa maciça e, deu-lhe o nome de “Torre dos Demónios”!. (in times also have been hunters here, however but there is no written evidence of this, but it is known that the first Caucasians documented were several members of the 1859 expedition from Captain William F. Raynold to Yellowstone, however, and as we mentioned earlier, sixteen years later, Colonel Richard I. Dodge chose a part of the Indian Affairs Institute’s study for the area of this massive rock formation and gave it the name of “Devils Tower”)!.

…existem inúmeras histórias sobre este maravilhoso Monumento Nacional, com mitos, lendas ou narrativas sagradas, que ajudaram a conectar as diversas tribos de Índios Americanos com esta área, que são uma reverência às crenças e pessoas do passado, onde cada tribo tem a sua própria história, por vezes existem várias histórias da mesma tribo, contendo até elementos semelhantes, todavia são preservados hoje pelas tradições da cultura dos Índios Americanos!. (there are countless stories about this wonderful National Monument with myths, legends or sacred narratives that have helped connect the various tribes of Native Americans with this area, which are a reverence to the beliefs and people of the past, where each tribe has the its own history, sometimes there are several stories from the same tribe, containing even similar elements, yet are preserved today by the Native American culture traditions)!.

…embora essas histórias sejam produto do passado, as tribos estão associadas a membros activos do presente, onde cada uma tem a sua nação soberana, conhecidas como reservas, na qual as pessoas e membros dessas tribos fazem parte da nossa comunidade nacional moderna e, as suas conexões com lugares como a “Torre dos Demónios, são tão importantes hoje, como eram há gerações antes deste lugar sagrado se tornar num Monumento Nacional!. (Although these stories are products of the past, tribes are associated with active members of the present, where each has its sovereign nation, known as reserves, in which the people and members of these tribes are part of our modern national community and their connections with places like the “Devils Tower”, are as important today as they were for generations before this sacred place became a National Monument)!.

…a lenda da tribo Arapahoe, diz:

…uma típica aldeia dos Índios Arapahoe estava acampada no “Bear’s Tipi”. O pai de uma das muitas famílias, que vivia numa dessas típicas casas, tinha sete filhos, cinco garotos e duas garotas, as duas garotas fizeram um acordo entre si: aquela que encontrasse a extremidade de uma costela de um bisonte, devia receber os favores dos irmãos, os quais faziam viagens a outras tribos, no entanto depois de uma longa pesquisa, uma das garotas encontrou a extremidade dum osso de um bisonte mas, ao tocá-lo, transformou-se numa ursa, fazendo grandes riscos nas costas da irmã. A “garota-ursa” contou à sua irmã: “Se contares isto a alguém, os cães vão uivar e isso será um sinal, então eu vou saber que contaste”. A irmã, contou aos seus irmãos, e quando eles ouviram os cães a uivar, a dar o sinal, eles ficaram assustados e, de seguida começaram a correr! A “garota-ursa”, também ouviu o sinal e correu atrás deles, no entanto, a garota que contou aos irmãos, levava uma bola na mão, que caiu e chutou acidentalmente, a bola ficou amarrada nas rochas grandes e altas da torre!. A “garota-ursa”, tentou alcançar o ombro da irmã para agarrar a bola, no entanto escorregou, fazendo grandes riscos nas rochas grandes e altas da torre e, caindo em cima da sua irmã, quebrou-lhe o peito!. A “garota-ursa”, subiu até ao cimo da grande e alta rocha e, disse à sua familia que haveria sete estrelas na forma de um diamante aparecendo no leste, disse ainda que a primeira estrela de fora, seria de um lado e seria mais brilhante do que as outras estrelas. A primeira estrela seria chamada “Estrela de Peito Quebrado”!. A partir desse momento, os Arapahoes chamaram esta grande e alta rocha de “Bear’s Tipi”!.

(The legend of the tribe Arapahoe, says:

An Arapahoe lodge was camped at Bear’s Tipi. The father of this lodge was a head lodge and had seven children, five boys and two girls. The two girls had made an arrangement between themselves that the one who found the end rib-bone of a bison should receive the most favors from the brothers. The boys often made trips to other tribes. After a long search one of the girls found an end bone of a bison, but on picking it up she turned into a bear and made some big scratches on her sister’s back. The ‘bear-girl’ told her sister, “If you tell, the dogs will howl and this will be a signal so I will know that you have told.” The sister did tell her brothers and when they heard the dogs howl and give the signal they were scared and started to run. The bear-girl heard the signal and ran after them. The girl who had told was carrying a ball in her hand which she dropped and accidentally kicked. The ball bounded up on the big, high rock. The bear-girl reached over her sister’s shoulder to grab the ball, slipped and made very big scratches on the big rock and fell on her sister and broke the sister’s chest. The bear-girl climbed to the top of the big, high rock and told her family that there would be seven stars in the shape of a diamond appear in the east; she said the first star out would be off to one side and would be brighter than the other stars. The first star would be called “Broken Chest Star”!. From this time on, the Arapahoes called this big, high rock “Bear’s Tipi”)!.

…a lenda da tribo Crow, diz:

…alguns elementos desta tribo, acamparam na “Casa do Urso”, duas garotas estavam brincando em redor de algumas grandes rochas, onde haviam muitos ursos a viver por lá e, um urso, muito grande, vendo as garotas sózinhas, foi na sua direcção para comê-las!. O grande urso estava quase a agarrá-las, todavia as garotas quando o viram, ficaram com mêdo e, o único lugar para sua protecção era no topo das grandes rochas, para onde fugiram!. Com algum custo, as garotas escalaram as rochas, com o grande urso sempre no seu encalce e, nesse momento o “Grande Espírito”, vendo o grande urso prestes a agarrar as garotas, fez com que a grande rocha crescesse do chão!. O grande urso continuava tentando agarrá-las, saltando, arranhando as rochas, caindo por fim no chão!. As marcas das suas garras ainda estão nas rochas, que continua crescendo, as garotas ainda estão no topo das rochas!.

(The legend of the Crow tribe, says:

Once when some Crows were camped at “Bear’s House,” two little girls were playing around some big rocks there. There were lots of bears living around the big rock, and one big bear, seeing the girls alone, was going to eat them. The big bear was just about to catch the girls when they saw him. The girls were scared and the only place they could get was on top of the rocks around which they had been playing. The girls climbed the rock but still the bear could catch them. The Great Spirit, seeing the bear was about to catch the girls, caused the rock to grow up out of the ground. The bear kept trying to jump to the top of the rock but he just scratched the rock and fell down on the ground. The claw marks are on the rock now. The rock kept growing until it was so high that the bear could not get the girls. The two girls are still on top of the rock)!.

…a lenda da tribo Sioux, diz:

…dois garotos Sioux andavam longe da sua aldeia quando “Mato”, o urso, uma criatura enorme, tinha as garras maiores que as casas típicas da sua aldeia, ao ver os garotos, queria comê-los, fazendo assim o seu pequeno almoço!. O grande urso, estava quase sobre os garotos, quando estes, aflitos pediram ajuda a “Wakan Tanka”, o Criador, para ajudá-los!. Nesse instante levantou-se uma grande rocha, levando os garotos para o seu topo, enquanto o “Mato”, o tal grande urso, tentava agarrá-los, arranhando a rocha, deixando marcas que ainda hoje lá se encontram!. Finalmente o urso decepcionado e desencorajado, foi descansar para leste das montanhas de Black Hills, no que é agora Bear Butte, enquanto “Wanblee”, a águia amiga, ajudou os garotos, que se encontravam no topo da grande rocha, levando-os para a sua aldeia!. Quando visitamos o Centro de Visitas da “Torre dos Demónios”, existe uma pintura em cima da lareira, retratando esta lenda!.

(Tthe legend of the Sioux tribe, says:

That two Sioux boys wandered far from their village when Mato the bear, a huge creature that had claws the size of tipi poles, spotted them, and wanted to eat them for breakfast. He was almost upon them when the boys prayed to Wakan Tanka the Creator to help them. They rose up on a huge rock, while Mato tried to get up from every side, leaving huge scratch marks as he did. Finally, he sauntered off, disappointed and discouraged. The bear came to rest east of the Black Hills at what is now Bear Butte. Wanblee, the eagle, helped the boys off the rock and back to their village. A painting depicting this legend hangs over the fireplace in the visitor’s center at Devils Tower)!.

…a lenda da tribo Cheyenne, diz:

…um urso gigante persegue um grupo de garotas, matando algumas delas. Duas irmãs escapam, correndo de volta para a sua aldeia, perseguidas pelo urso gigante. Contam o sucedido a dois garotos, que o urso gigante só pode ser morto com uma flecha, que disparada, atravesse a parte inferior do pé!. Os garotos, explicam às irmãs para correrem de novo, levando o urso gigante para a “Torre dos Demónios”, enganando-o, para pensar que elas, vão escalar a grande e alta rocha!. Os garotos, em baixo, tentam atirar ao urso gigante, através do pé, enquanto o urso gigante tenta repetidamente escalar a rocha, deslizando para trás, deixando marcas das suas garras, de cada vez que o faz, marcas essas que ainda hoje lá se encontram!. O urso gigante, fica finalmente assustado, quando uma flecha chegou perto do pé esquerdo!. Esta última flecha, que chegou muito perto do pé esquerdo do urso gigante, continuou a subir e nunca mais desceu!.

(The legend of the Cheyenne tribe, says:

In a Cheyenne version of the story, the giant bear pursues the girls and kills most of them. Two sisters escape back to their home with the bear still tracking them. They tell two boys that the bear can only be killed with an arrow shot through the underside of its foot. The boys have the sisters lead the bear to Devils Tower and trick it into thinking they have climbed the rock. The boys attempt to shoot the bear through the foot while it repeatedly attempts to climb up and slides back down leaving more claw marks each time. The bear was finally scared off when an arrow came very close to its left foot. This last arrow continued to go up and never came down)!.

…o “Pata de Madeira”, um Cheyenne no Norte, relata ainda outra lenda, contada a ele, por um homem idoso, enquanto viajavam juntos pela “Torre dos Demónios”, por volta dos anos de 1866-1868, que nos diz:

…um homem Índio, decidiu dormir na base do “Bear Lodge” ao lado da cabeça de um búfalo. De manhã, descobriu que ele e a cabeça do búfalo tinham sido transportados para o topo da rocha pela “Grandet Medicina”, sem nenhum problema!. Passou outro dia e noite na rocha sem comida ou água, depois de ter orado o dia todo e depois ter ido dormir, acordou achando que a “Grande Medicina” o trouxe de volta ao chão, mas deixou a cabeça do búfalo, claramente visível, lá em cima!. Na época, a torre nunca tinha sido subida e, uma cabeça de búfalo no topo era, de qualquer forma, inexplicável. A cabeça do búfalo dá a esta história um significado especial para os Cheyenne do Norte!. Todos os Cheyennes mantiveram em seus acampamentos um teepee sagrado para a “Grande Medicina” contendo os objetos sagrados tribais. No caso do Norther Cheyenne, o objeto sagrado era uma cabeça de búfalo!.

(The “Wood Leg,” a Cheyenne in the North, reports yet another legend told to him by an elderly man as they journeyed together through the “Devils Tower” around 1866-1868, which says:

An Indian man decided to sleep at the base of Bear Lodge next to a buffalo head. In the morning he found that both he and the buffalo head had been transported to the top of the rock by the Great Medicine with no way down. He spent another day and night on the rock with no food or water. After he had prayed all day and then gone to sleep, he awoke to find that the Great Medicine had brought him back down to the ground, but left the buffalo head at the top near the edge. Wooden Leg maintains that the buffalo head was clearly visible through the old man’s spyglass. At the time, the tower had never been climbed and a buffalo head at the top was otherwise inexplicable!. The buffalo head gives this story special significance for the Northern Cheyenne. All the Cheyenne maintained in their camps a sacred teepee to the Great Medicine containing the tribal sacred objects. In the case of the Northern Cheyenne, the sacred object was a buffalo head)!.

…estas histórias, que para os Nativos Americanos e não só, são narrativas sagradas, ajudam-nos a compreender cultura do passado, os mitos, as lendas, que fazem da maravilhosa “Torre dos Demónios”, um lugar que se deve visitar e, prestar o nosso respeito, pelas maravilhas e segrêdos, que o Planeta Terra, continua a guardar!. (these stories, which for Native Americans and not only are sacred narratives, help us to understand the culture of the past, the myths, the legends, that make the wonderful “Devils Tower” a place to visit and to pay our respect for the wonders and secrets that Planet Earth continues to keep)!.

Tony Borie, February 2018.

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